In juni 2026 is het 20 jaar geleden dat het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven werd opgericht in Klooster Sint Agatha. In de afgelopen decennia hebben meer dan 100 religieuze instituten hun archieven en andere collecties naar het Erfgoedcentrum overgebracht. Om stil te staan bij wat tot stand is gebracht én om naar de toekomst te kijken, organiseert het Erfgoedcentrum deze zomer twee evenementen.
Op donderdag 18 juni is er een symposium over ‘Kloosterleven in het Nederlandse Erfgoedlandschap’. Collectiebeheerders, beleidsmakers en wetenschappers gaan met elkaar in gesprek over de betekenis en de toekomst van het erfgoed van orden en congregaties. Klik hier voor het programma en de aanmeldgegevens.
Voor participanten en andere betrokken is er op zondag 5 juli een feestdag. Na een eucharistieviering o.l.v. mgr. Gerard de Korte wordt vanaf 13.00 uur op het kloosterterrein eenmalig een kloostermarkt gehouden, met kloosterproducten en met activiteiten rond het erfgoed dat in Klooster Sint Agatha bewaard wordt. Wees van harte welkom!